Járt-e étterembe Renoir?

Feltehetően igen, bár ilyen vonatkozásban valószínűleg nem is gondolta volna az éttermi látogatást.  Mégis, közel két évtizede, hogy megjelent egy budapesti étteremben.. egy kis belvárosi étterem felkérésére festettük meg 1998-ban Pierre -August Renoir egyik legkedveltebb festményének másolatát,

mely hosszú időre az étterem arculatának meghatározó eleme volt. Az elképzelés szerint megvalósítva, a festmény központi szerepet kapott a belső tér kialakításában mind hangulatát, mind színeit illetően; a belső design így teremtette meg azt a vidám, kötetlen hangulatot, mellyel az üzlet vezetői szerették volna körülvenni vendégeiket.

fetsmenymasolat reprodukcio keszites muveszi masolat hires festmenyek hires festok masolasa secco fresco

Monumentális

A festmény másolata két ponton is elrugaszkodott az eredetitől: Az egyik a méret, hiszen kívánság szerint csaknem kétszeres méretben készült el, embernagyságúra nagyítva az alakokat. Ez nagyban hozzájárult ahhoz az illúzióhoz, hogy a terembe lépő látogató a kompozíció részének érezhette magát, egyből részesévé vált egy vidáman falatozó társaságnak, mielőtt még rendelhetett volna. A festmény táji háttere, a folyópart, a napsütés kellemesen ellensúlyozta a keskeny pesti mellékutca árnyékosságát, így teremtve összességében meghitt, a külvilágtól kellemesen elvonult környezetet egy vacsora elfogyasztásához.

fetsmenymasolat reprodukcio keszites muveszi masolat hires festmenyek hires festok

Fényes és színes

A másik terület, ahol nem követtük pontról-pontra az eredeti alkotást, a festéstechnika volt: az eredeti impresszionista festmény vászonra készült olajfestékkel, 1880-81 körül. Az olajfesték tökéletesen alkalmas médium volt az impressziók leképzésére, anyaga és színei, felülete, fénye, textúrája tudat alatt is összefonódik az impresszionizmusról, az impresszionista festmény megjelenéséről alkotott fogalmainkkal. A “Csónakosok reggelije” másolata azonban falfestmény, secco (vagy szekkó) technikával készült. Az alkalmazott secco technika rendkívül hasonló megjelenést adott, mint az eredeti olaj -technika, megőrizve azt a színes, levegős könnyedséget, mely olyannyira jellemző Renoir festészetére. Így vált az enteriőr, sőt az épület szerves egészévé és nyújtott látványban sokkal egységesebb, bensőségesebb hatást, mint ha egyszerűen falra akasztott nagyméretű festmény lett volna. A festménymásolat Gyöpös Miklós munkája.